به گزارش سایت پارس ابهر/میراث ابهر به نقل از موج رسا: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابهر گفت: کاشی‌کاری گنبد امامزاده اسماعیل شناط با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آغاز شده است.

امیر علیمحمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»گفت: امام‌زاده اسماعیل یکی از بناهای تاریخی-مذهبی در شهرستان ابهر و در ناحیه شناط واقع شده است که از ابعاد گوناگون اعم از فرهنگی،مذهبی و تاریخی مورد عنایت و توجه خیل کثیری از شهروندان ،گردشگران و نیز زائران است.

وی تصریح کرد: موضوع حفاظت و مرمت همواره در جوامع مختلف ودر موارد گوناگون از سطح خرد تا کلان مورد توجه بوده است زیرا مبنا و پای حرکت انسان به آینده در ادامه فعالیت گذشته معنا پیدا می‌کند و هم اکنون اقشار مختلفی که در طول تاریخ در این منطقه زندگی می‌کردند به این نقطه نظر رسیدند که نگه‌داری و مرمت این بنای ارزشمند تاریخی و مذهبی از اهم واجبات است چون پیام خود را از دل تاریخ به آیندگان خواهد رساند.

علیمحمدی با بیان اینکه کار تخریب، تمیزکاری و لایه‌برداری مرمت نادرست و استفاده از کاشی‌های نامرغوب که در دهه‌های قبل انجام شده بود، گفت: مرمت از اواخر مرداد ماه سال‌جاری آغاز شده و هم اکنون نیز اجرای کاشی‌کاری گنبد این بقعه مذهبی در حال اجرا است و با انتخاب یک مشاور زیرصلاح، زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام می‌شود‌‌، بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که برای احیاء گنبد و پوسته خارجی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابهر گفت: حفاظت و نگه‌داری از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی موضوع تازه‌ای در فرهنگ سنتی ما ایرانیان نیست و ساخت مقبره و مکان‌های مذهبی از احترام والایی برخوردار بوده و مردم در نگهداری اینگونه مکان‌ها نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: امام‌زاده اسماعیل شناط یک پلان ۸ ضلعی دارد که از درون به ۴ ضلع تبدیل شده و طول هر ضلع آن نیز ۴.۵ متر است دارای ۲ گونه تزئینات داخلی و بیرونی است.

علیمحمدی افزود: به تزئینات داخل شامل مقرنس‌کاری، کاربندی گچی، آئینه‌کاری، گچ‌بری و گره‌سازی‌هایی که در بالای هر یک از دریچه‌ها به صورت دایره‌ای شکل و پنجره‌هایی منقوش به نقوش شمسه تلفیقی از گره‌های ۸ و ۱۰ زینت‌بخش این بنا است، گچ‌بری‌هایی که متشکل از گل و بوته‌های اسلیمی و تصاویر پرندگان با رنگ‌آمیزی متنوع و در هم آمیخته جلوه ویژه‌ای در داخل بنا درست کرده است.

وی با بیان اینکه گنبد بنا دوپوسته است، گفت: گنبد از چهار قسمت مجزا ، مزین به کاشی‌های سفید، زرد، مشکی و … ساخته شده که تکنیک خفته راسته در آجرکاری آن مشهود است‌، گنبد با موتیفی‌های هندسی و خطوط متقاطع، لوزی، مورب و موازی مزین شده است.

این مسئول در پایان با بیان اینکه این بنا به مثابه ثروت فرهنگی باقیمانده از گذشتگان است، گفت: این یادگار باقیمانده مسئولیت حفاظت، نگهداری، صیانت و مرمت از آن به نسل‌های امروز و آینده سپرده خواهد شد.