مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت:‌ سالانه ۶ میلیون مترمکعب از سد کینه ورس رهاسازی می‌شود.

به گزارش وبسایت پارس ابهر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت:‌ سالانه ۶ میلیون مترمکعب از سد کینه ورس رهاسازی می‌شود.اکبر باقری گفت: در پایان سال گذشته میزان آب سد کینه ورس در ابهر با ۱۶ میلیون متر مکعب ظرفیت به چهار میلیون متر مکعب کاهش یافت.

وی ادامه داد: تاکنون این سد حدود ۲ میلیون مترمکعب ورودی داشته است که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود سه میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: اگر میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب را به عنوان حجم مُرده سد از میزان ذخیره فعلی کم کنیم، در صورت نبود بارندگی، برای تامین مصارف هدفگذاری شده با چالش هایی در منطقه ابهر و خرمدره مواجه خواهیم شد.

باقری به کاهش سطح آب های زیرزمینی استان نیز اشاره کرد و افزود: افت سطح آب در دشت های استان نگرانی هایی را ایجاد کرده است و بر این اساس باید تدابیر لازم برای استفاده بیشتر از آبهای سطحی اندیشیده و تنفسی به دشت های استان داده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تاکید بر رعایت الگوی مصرف و پرهیز از بد مصرفی در همه بخشها، ادامه داد: بارشهای اخیر شاید بخشی از کمبودها را جبران کند ولی این همه موضوع نیست و اگر دقت لازم را در مصرف آب به خصوص در بخش شرب و کشاورزی انجام ندهیم با بحران کمبود آب رو به رو خواهیم شد.

سد کینه‎‌ورس در استان زنجان و در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب‌ غربی شهرستان ابهر و حدود پنج کیلومتری روستای کینه ورس قرار دارد.

این سد بر روی شاخه‌ کینه‌ورس از رود ابهررود که از جنوب به طرف شمال جریان دارد و به دشت تاکستان وارد می‌شود به منظور ذخیره آب جهت تأمین آب شرب شهر ابهر و همچنین توسعه کشاورزی و باغداری حد فاصل ابهر و تاکستان احداث شده است.