مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: با توجه به وضعیت بارش ها، صیانت از منابع آب های زیرزمینی دشت ابهر در اولویت‌ است.

اکبر باقری در گفت‌وگو باخبرنگار مهر در مورد وضعیت آبخوان‌ها اظهار کرد: با توجه با کاهش بارندگی و برداشت از آب‌های زیرزمینی میانگین افت آب در دشت‌های استان زنجان یک متر است.

وی میزان افت آب در دشت ابهر را ۱.۶۴ متر عنوان کرد و گفت: سطح برداشت آب در شرق زنجان به عمق ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر رسیده و به تخته سنگ‌ها نزدیک شده و با این وضعیت در سال‌های آینده تأمین آب به سختی مواجه خواهد شد و با توجه به وضعیت بارش ها، صیانت از منابع آب های زیرزمینی دشت ابهر در اولویت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با تأکید بر اینکه باید تدبیری اندیشیده شود تا از محل‌های سطحی و زیرزمینی با مدیریت مناسب بهره‌مند شویم، ابراز کرد: به خاطر وضعیت دشت‌ها در زنجان، فعلاً سد مشمپا را به برنامه آوردیم تا بتوانیم آب مورد نیاز شهروندان را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شهر قیدار تنش داریم، تصریح کرد: یک خط انتقال آب از سد تالوار کلنگ‌زنی شده و آبرسانی به ۱۳۴ روستا و ۵ شهر خدابنده را تحت پوشش قرار می‌دهد.

باقری با بیان اینکه احداث سد زرین‌رود و اشراق در حال مطالعه است، خاطرنشان کرد: اگر نتیجه مطالعات مثبت بود، می‌توانیم در آینده از این محل برای تأمین آب بخش‌های مورد نیاز استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در بخش ایجرود، دندی ماهنشان با وجود سدهای گلابر، بلوبین، مراش و ایالو نگرانی نداریم و طارم نیز دغدغه‌ای در خصوص تأمین آب شرب وجود ندارد اما برای کشاورزی نیازمند تدابیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان ادامه داد: توسعه آبرسانی در طارم تا حدودی جزو برنامه است و چند سد در دست مطالعه داریم؛ به عنوان مثال سد میرزاخانلوی دو در حال آماده‌سازی برای تأمین آب شرب است.

وی افزود: سد جمال آباد در روستای جمال‌آباد و ضلع شمالی آببر قرار دارد که در حال مطالعه است و جای بررسی دارد که جانمایی بدنه سد امکان‌پذیر است و در غیر این صورت باید در نقطه دیگر احداث سد را پیگیری کنیم.

باقری با بیان اینکه در ابهر و خرمدره بخش‌هایی با تنش آبی مواجه است، عنوان کرد: با تکمیل برخی سدها آب مورد نیاز این مناطق تأمین می‌شود.