حداقل فایدهی بازار سهام این است که بسیاری از مردم با مفهوم صنعت آشنا میشوند، البته بقیه هم آن را بارها از روزنامهها و کتب و مقالات و اخبار و رادیو و … شنیدهاند اما بخش زیادی از آنها فکر میکنند که صنایع همان کارخانجات تولیدی و کارگاهها و مهندسان و … هستند که تفکر درستی نیست.
همانطور که بارها گفتیم، دانستنِ بسیاری از تعاریف و مفاهیم، کمکی به تولیدکننده بودن نمیکند و در ویکیتولید روی مواردی تمرکز میکنیم که ضروری هستند؛ مثلاً برای تحلیل محیط کسبوکار باید صنعت را بشناسیم یا لازمهی استفاده از اعداد مهمی مثلِ متوسط نرخِ بازگشت سرمایه این است که از طبقهبندی صنایع آگاه باشیم و به همین علت این مقاله را به بررسی صنعت و طبقهبندی رایج آن اختصاص دادیم.
برای اینکه مطالعه را با ذهنِ آمادهتر شروع کنید، از شما دعوت میکنیم که با سوالات زیر خود را به چالش بکشید:
– چرا میگوییم صنعت محتوا، تبلیغات یا مُد؟
– چند نوع صنعت داریم و چرا طبقهبندی میشوند؟
– از کجا بدانیم که یک شرکت یا کارخانه در کدام صنعت طبقهبندی میشود؟
– آیا سکتورهای اقتصادی مثلِ مواد اولیه و ساخت، همان طبقه بندی صنایع هستند؟
صنعت از نگاه پورتر
مایکل پورتر سالهای زیادی را صرفِ تحلیل صنعت کرد و تکنیکها و نظریات او مثلِ زنجیرهی ارزش یا نیروهای رقابتی، کماکان مورد استفاده قرار میگیرند و کاملاً سزاوار است که صنعت را از نگاهِ او تعریف کنیم:
صنعت به گروهی از شرکتها گفته میشود که خدمات و محصولاتِ آنها تا حد زیادی جایگزین هم هستند و برای مشتریان، نیازهای بنیادینِ یکسانی را برطرف میکنند.
در ادامه این تعریف را موشکافی میکنیم:
– پورتر یک تعریفِ قدیمیتر از صنعت دارد که در آن به جای “شرکتها” از کلمهی رقبا استفاده میکند و تحتِ تاثیر نگاهِ رقابتی او به صنعت است، اما با خواندنِ کتاب استراتژی رقابتی متوجه میشویم که منظور او از رقبا و شرکتها، تمامِ سازمانهای فعال در آن حوزه، اعم از تولیدکنندگان، ارائه دهندگان خدمات، بازرگانان و … است.
– در همین تعریف، به اصلیترین معیار طبقه بندی صنابع اشاره شده است؛ گروههایی در یک صنعت مشخص طبقهبندی میشوند که نیازهای یکسانی را برطرف میکنند و محصولاتشان قابلِ جایگزین شدن هستند، مثلاً برای برطرف کردن نیاز به جابجایی میتوانیم از قطار، هواپیما، اتوبوس، کشتی و … استفاده کنیم (صنعت حمل و نقل) یا برای نیاز به آگاهی، میتوانیم از مجلات چاپی یا شبکهها، وبسایتها و صفحاتِ اجتماعی استفاده کنیم (صنعت رسانه).
طبقه بندی گروههای مختلف صنعت
برای آنکه بدانیم یک کسبوکار در کدام صنعت فعالیت میکند باید به فهرستهای طبقه بندی صنایع مراجعه کنیم، اما انواع مختلفی از این فهرست وجود دارد که مبتنی بر استانداردهای مختلف هستند و چند نمونه از رایجترینِ آنها عبارتند از:
استاندارد ISIC یا International Standard Industrial Classification
استاندارد NACE یا Statistical Classification of Economic Activities
استاندارد NAICS یا North American Industry Classification System
استاندارد SIC یا Standard Industrial Classification
گروه بندی صنایع بر اساس استاندارد آیسیک (ISIC)
در ایران برای طبقه بندی صنایع از استاندارد ISIC (آیسیک) استفاده میشود که در صورت تمایل میتوانید نسخه چهارم آیسیک به زبان انگلیسی را از لینک زیر دانلود کنید:
دانلود از سایت رسمی United Nations (انگلیسی)
سایت آمار ایران هم نسخهی فارسی این استاندارد را ارائه کرده است که میتوانید از لینک زیر دانلود کنید:
دانلود از سایت آمار ایران (فارسی)
در استاندارد آیسیک، محصولات و خدمات مختلف مشخص شده است و فعالیتهایی که برای عرضهی آنها انجام میشود در قالب صنایع مختلف طبقهبندی میشوند، در تصویر زیر طبقه بندی صنایع بر اساس نسخهی چهارم این استاندارد را مشاهده میکنید:
طبقه بندی صنایع بر اساس استاندارد آیسیک (ISIC) – علاوه بر طبقه بندی صنعت، فعالیتهای زیر مجموعهی هر صنعت نیز مشخص شده و در قالبِ کدهای آیسیک نمایش داده میشوند.
سازمانهای کنگلومرا یا چندخوشهای
بعضی شرکتهای در چند صنعت مختلف کار میکنند که به آنها کنگلومریت (Conglomerate) یا خوشهای گفته میشود، مثلاً سامسونگ علاوه بر لوازم الکتریکی در حوزهی کشتیسازی هم فعالیت میکند و در این حالت، یک شرکت مادر به چند زیر مجموعه تقسیم شده است که همگی از ساختار یکسانی پیروی میکنند.
گاهی یک سازمان علاوه بر فعالیتهای اصلی، به کارهای فرعی نیز مشغول است که سهم ناچیزی دارند و در این حالت خوشهای نیستند، مثلاً یک کارخانه فعال در حوزهی لوازم خانگی برای محصولاتِ خود یک خطّ بستهبندی تهیه میکند و در دورهی کاهش تقاضا، با توجه به ظرفیتِ بالای آن تصمیم میگیرد که به چند شرکت دیگر هم خدمات بستهبندی ارائه کند و در این حالت، بخشی از صنعت بستهبندی محسوب نمیشود.