مراسم بزرگداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار، روز ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور جمعی از مدیران و مسئولان استانی و با تجلیل از ۲۰ برگزیده در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهرودی زنجان، برگزار شد.

به گزارش وب سایت پارس ابهر به نقل از :روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، آیین تکریم مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار روز ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور «ابوالفضل رفیعی»؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان، «پرویز خالقی» فرماندار زنجان، «محمد رضاخانی»، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، «محسن لطیفی» مدیرکل صدا و سیمای استان، «سید شمس‌الدین موسوی»، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی دیگر از مسئولان استانی، برگزار شد.
پرویز خالقی، فرماندار زنجان در این آیین با بیان اینکه برای آشنا کردن نسل جدید با حوزه کتاب و کتابخوانی باید دلایل کتاب‌گریزی را در جامعه تحلیل کنیم، اظهار کرد: باید در اندیشه این باشیم که به چه نحوی فرزندانمان را به سمت کتابخوانی سوق بدهیم.
وی افزود: ایجاد عشق و علاقه به کتاب باید از خانواده شروع شده و در مدرسه ترویج یابد. باید کاری کنیم که دانش‌آموزان در مقابل کتابخانه صف بکشند و حضور در کتابخانه مختص زمان امتحان و کنکور نباشد. دوری از کتاب به این دلیل است که ما هیچگاه احساس ضرورت و نیاز به مطالعه را در خود و دیگران ایجاد نکرده‌ایم.
این مسئول با اشاره به اهمیت کیفیت در حوزه کتابخوانی، تصریح کرد: نشانه موفقیت ما افزایش تعداد مطالعه‌کنندگان و تعداد کتبی‌ است که به امانت می‌دهیم. در ادامه «محمدرضاخانی»، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز بیان کرد: رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی در کشور این است که کتابخانه‌ها از حالت سکون خارج شده‌ و به مکانی اجتماعی و فرهنگی بدل شوند.

مراسم بزرگداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان زنجان برگزار شد


وی با اشاره به غافل شدن از نقش فعال کتابخانه‌ها، گفت: در کتابخانه‌های عمومی استان بخش کودک و نوجوانان وجود دارد و طی این رویکرد در آینده‌ای نزدیک کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان را راه‌اندازی خواهیم کرد.
رضاخانی با اشاره به راه‌اندازی ساختکده برای نوجوانان، افزود: ساختکده مکانی است تا نوجوانان ایده خود را عملی کنند و در چند ماه آینده چندین ساختکده فنی، کشاورزی و هنری را در استان ایجاد خواهیم کرد که می‌تواند نقش واقعی کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه ایفا کند.
وی با بیان اینکه تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی زنجان، همت استانی می‌طلبد، ادامه داد: راه‌اندازی این کتابخانه می‌تواند بسیاری از نیازهای حوزه فرهنگی و کتابخوانی را تأمین کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان باید به مطالبه عمومی تبدیل شود، تصریح کرد: کتابخانه‌های مرکزی، نماد فرهنگی هر استان هستند اما متأسفانه پروژه کتابخانه مرکزی استان زنجان مغفول مانده است.
وی با اشاره به پیگیری استاندار در خصوص تکمیل کتابخانه مرکزی، گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به زنجان، تکمیل کتابخانه مرکزی استان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
رضاخانی با بیان اینکه ۱۴سال از آغاز عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی استان می‌گذرد، اظهار کرد: این پروژه با پیشرفت ۲۲درصدی، سال ها است که متوقف مانده است.

مراسم بزرگداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان زنجان برگزار شد

همچنین «ابوالفضل رفیعی»، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار زنجان، در آیین تکریم مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان، اظهار کرد: خدمت به کتاب، تلاش برای ارتقای فرهنگ جامعه است و بدون شک، این تلاش در مسیر تمدن‌سازی و کمک به تحقق تمدن ایرانی اسلامی بوده که عقبه تاریخی مشخص، غنا و عمق بیشتری دارد و مدعی جهان شمولی است.

وی با بیان اینکه کار در حوزه کتاب، کار بسیار ارزشمندی است، افزود: تلاشی که از ناحیه دشمن برای مقابله می‌بینیم به دلیل پیشرفت و قدم گذاشتن در ادامه مسیر تمدنی و فرهنگی است که ریشه اصلی آن برمی‌گردد به برخورد و مقابله غرب با این روند که ناشی از این است که مسیر پیشرفت را می‌بینند و به بهانه‌های مختلف سعی در ایجاد مانع و مشکل دارند.

این مسئول تصریح کرد: بخشی که بستر، زمینه و بهانه برای جولان دشمن می‌دهد مسائل داخلی است که باید برای بهبودی شرایط و رفع مشکلات تلاش کنیم منتهی باید توجه کرده و از بزرگ‌نمایی غفلت نکنیم و بدانیم که اغتشاشات نیز برنامه‌ریزی دشمن بوده و مستندات آن مشخص است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار زنجان با بیان اینکه فرهنگ نقش بسزایی در تمدن‌سازی دارد، عنوان کرد: هر چه قدر کتاب و کتاب‌خوانی را توسعه دهیم، آگاهی مردم بالا می‌رود و افزایش آگاهی چیزی است که بدخواهان نمی‌خواهند ببیند، زیرا آگاهی منجر به شناخت در زمینه‌های فرهنگی و تمدنی و مقایسه‌هایی می‌شود که همه هویت مردم را تشکیل داده و دشمن مانور می‌دهد و تلاش می‌کند برای بی‌هویت کردن نسل جدید تا به شکل دیگری ذهن آماده نوجوان ما با چیزی که غیر از برنامه‌ریزی نظام آموزشی و فرهنگی است، پر شود.

رفیعی با تاکید بر ارائه طرحهای نوین در جلب مشارکت مردم در حوزه کتابخوانی، خاطرنشان کرد: باید توسعه زیرساخت‌ها و در دسترس بودن کتاب‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف انجام پذیرد تا روز به روز شاهد اثرات این کار در سبک زندگی مردم باشیم که هر چقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم باز جای کار دارد. وی ادامه داد: دشمن برای بی هویت کردن نسل جدید تلاش می کند تا یک انقطاع نسلی در کشور ایجاد کند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان هفته کتاب تجلیل به عمل آمد.


اسامی برگزیدگان هفته کتاب سال ۱۴۰۱:

انجمن های برگزیده:

  – انجمن شهرستان زنجان

  – انجمن شهرستان ماه نشان


خیرین برگزیده:

 – قسمتعلی صمدی

  – شهین رومی


کتابخوان های برگزیده:

  – رده سنی خردسال: آرمیتا باقری؛ کتابخانه بعثت روستای درام

  – رده سنی کودک: هستی ملکی؛ کتابخانه قائم(عج) روستای ویر

  – رده سنی نوجوان: آیلا مهرابی؛ کتابخانه الزهرا(س) شهرستان ابهر

  – رده سنی جوان: لیلا حسنلو، کتابخانه محمدرضا روحانی روستای گیلوان

  – رده سنی بزرگسال: سکینه محمدزاده؛ کتابخانه حکیم هیدجی شهرستان ابهر

کتابخانه های نهادی برگزیده:

  – کتابخانه احمد مهدوی شهرستان زنجان

  – کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان ابهر

  – کتابخانه وحدت شهرستان ابهرمسئولین

 کتابخانه برگزیده:

  – اکرم بابایی؛ مسئول کتابخانه بصیرت

  – نرگس بابایی؛ مسئول کتابخانه قائم(عج)

  – شبنم عزیزی؛ مسئول کتابخانه علامه طباطبایی

  – سیده سحر فتاحی؛ مسئول کتابخانه فرهنگ

کتابداران برگزیده:

  – مولود پزشکی؛ کتابدار کتابخانه استاد رضا روزبه

  – زینب ندرلو؛ کتابدار کتابخانه فرهنگ

کتابدار برتر فرهنگی و فعال حوزه کودک:

  – سمانه آشوری؛ مسئول کتابخانه ملاصدرا