ثبت‌نام-۱۴۹-واحد-در-طرح-بافت-فرسوده-در-ابهر-

به گزارش سایت پارس ابهر به نقل از موج رسا، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ابهر گفت: ۱۴۹ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در شهرستان‌ ابهر، برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده ثبت‌نام کردند.

حمیدرضا سرداریان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: از مجموع ۱۴۹ ثبت‌نام‌کننده ۹۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده به بانک معرفی شده و ۶۳ واحد عقد قرارداد مشارکت دارند

وی تصریح کرد: این ۱۴۹ واحد در قالب ۵۰ پروژه اجرا می‌شوند و با توجه به کمبود اعتبار در این حوزه، اعتبار به متقاضیان به ترتیب تاریخ و الویت وام را دریافت و مابقی به محض تأمین اعتبار از وام برخوردار خواهند شد.

سرداریان اصفهانی افزود: انواع مداخله در این بافت‌ها بر اساس میزان وفاداری به گذشته در ۳ گروه بهسازی، نوسازی و بازسازی قرار می‌گیرند که هر یک تعاریف خاص خود را دارند و اقدامات ویژه‌ای را می‌طلبند.

وی با بیان اینکه در خصوص بهسازی در این نوع مداخله اصل بر وفاداری به گذشته و حفظ آثار هویت‌بخش در آن‌هاست، گفت: فعالیت بهسازی با هدف استفاده از امکانات بالقوه و بالفعل موجود و تقویت جنبه‌های مثبت، و تضعیف جنبه‌های منفی از طریق حمایت، مراقبت، نگهداری، حفاظت، احیا، استحکام‌بخشی و تعمیر صورت می‌پذیرد. دخالت در این بافت‌ها مستلزم رعایت ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ابهر گفت: در مورد نوسازی، این نوع مداخله حدوفاداری به گذشته از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است و برحسب مورد از مداخله اندک تا تغییر را می‌تواند شامل شود. فعالیت نوسازی با هدف افزایش کارآیی و بهره‌وری، بازگرداندن حیات شهری به بافت است و از طریق نوکردن، توان‌بخشی، تجدید حیات، انطباق و دگرگونی صورت می‌پذیرد.

وی افزود: در خصوص بازسازی نه تنها هیچ الزامی برای حفظ گذشته وجود ندارد بلکه با هدف ایجاد شرایط جدید زیستی و کالبدی، فضایی و از طریق تخریب، پاکسازی و دوباره‌سازی صورت می‌پذیرد.

این مسئول با بیان اینکه بافت‌های فرسوده باید دارای ۳ شرط، ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی باشند، گفت: در خصوص ناپایداری ۵۰ درصد از بنا در بلوک ناپایدار بوده و از استحکام لازم برخوردار نباشند، نفوذناپذیری؛ حداقل ۵۰ درصد معابر بلوک دارای عرض کمتر از ۶ متر باشد و ریزدانگی؛ حداقل ۵۰ درصد عرصه ساختمان‌ها در آن بلوک شهری مساحتی کمتر از ۲۰۰ مترمربع داشته باشند.

وی در پایان افزود: متقاضیان این طرح به شهرداری مراجعه و درخواست خود را ارائه می‌دهند، در صورتی که ملک ایشان داخل محدوده مصوب بافت فرسوده باشد تشکیل پرونده و به اداره کل راه و شهرسازی معرفی می‌شوند و در شهرستان ابهر اطراف میدان آزادی شناط، امامزاده اسماعیل، برخی محلات خیابان ولیعصر و حسین‌آباد از مناطق کارآمد شهر ابهر محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/