مدیر امور منابع آب شهرستان ابهر گفت: با توجه به خشکسالی‌های چند ساله بحرانی‌ترین منطقه در استان زنجان دشت ابهر معرفی شده است.
سیدحسن ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: با توجه به خشکسالی‌های چند ساله بحرانی‌ترین منطقه در استان زنجان دشت ابهر معرفی شده است‌.

وی تصریح کرد: با افت شدید هیدروگراف (سطح ایستابی) به میزان ۲.۶ متر که علاوه بر ابهر شهرستان خرمدره نیز در روند افت دشت نقش به‌سزایی دارد به طوری که نسبت به مساحت اراضی ابهر حدود ۲ برابر ابهر برداشت دارند.

ابراهیمی با بیان اینکه شهرستان ابهر دارای هزار و ۲۸۰ حلقه چاه مجاز کشاورزی و صنعتی و خدماتی و بهداشتی است، گفت: برداشت سالانه از این چاه‌ها ۱۱۷ میلیون مترمکعب است.

مدیر امور منابع آب شهرستان ابهر گفت: اصلی‌ترین وظیفه امور آب تأمین شرب پایدار برای جمعیت ابهر و خرمدره است و در ابهر برداشت آبفا ۶ میلیون مترمکعب از طریق سفره‌های زیرزمینی در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: با عنایت به نبود نزولات آسمانی در حال حاضر سد کینه‌ورس که شرب ابهر و خرمدره را با دبی ۲۴۰ لیتر در ثانیه علاوه بر چاه‌های عمیق تأمین می‌کند و سد کینه‌ورس با ظرفیت ۱۶ میلیون مترمکعب در حال حاضر به ۵ میلیون مترمکعب تقلیل پیدا کرده که در صورت نبود بارندگی مناسب سال بعد با بحران شدید آب مواجه خواهیم شد.

این مسئول افزود: در راستای تعادل‌بخشی دشت، امور آب نسبت به اصلاح و تعدیل چاه‌های کشاورزی پروانه‌دار به میزان ۱۲۰ میلیون مترمکعب از کسر شارژ کارت‌های کشاورزی اقدام کرده و نیز نصب کنتورهای هوشمند و حجمی جهت مدیریت اضافه‌برداشت و اصلاح منصوبات و برخورد با متخلفین با قطع برق و ابطال پروانه و انسداد چاه‌های غیرمجاز به طریق پایش ۲۴ ساعته گروه گشت و نظارت صورت پذیرفته است.

ابراهیمی گفت: جهاد کشاورزی نیز با اصلاح الگوی کشت و هدایت مردم به کشت محصولات کم‌آب‌طلب و جلوگیری از توسعه کشاورزی می‌تواند کمک‌رسان باشد.

وی در پایان از مردم فهیم و همیشه در صحنه عاجزانه درخواست صرفه‌جویی و جدی گرفتن کم آبی را داشت.

انتهای پیام/